Review POLAR A370

Op 7 november heb ik een nieuwe activity tracker aangeschaft: de POLAR A370.

 

 

Polar is een grote naam als het gaat om hartslagmeting tijdens sporten, dus ik heb er een positief gevoel over. Helaas verdween dat gevoel al vrij snel en nam ik na 3 dagen al contact op met Polar, via Facebook. Daar kreeg ik 24 uur later een geautomatiseerd bericht, of ik via het contactformulier op hun website mijn probleem wilde doorgeven.

Mijn probleem?

Bij het instellen van het horloge bleek dat ik zelf geen dagelijks doel zoals een gewenst aantal te zetten stappen kon instellen. 

Je kan kiezen uit 3 "fitheids-niveau's" en vervolgens bepaald Polar wat jouw doel per dag moet zijn. Merkwaardig aangezien ik hun doel meestal al voor 12:00 heb gehaald.

Bovendien moet je elke keer als je de app op je telefoon opent, handmatig synchroniseren met je horloge door het knopje op je horloge in te drukken. Pas daarna zijn de gegevens te zien. Handmatig!

Deze zaken heb ik dus via hun contactformulier doorgegeven en ik zou binnen 48 uur een reactie kunnen verwachten. Helaas ging dat ook niet door.

Meer vraagtekens

 In het weekend dat volgde werden mijn twijfels (en irritaties) steeds groter.

Op zaterdag waren 7643 stappen + 1664 verbrande kcal genoeg voor een 100% score van mijn (hun) dagelijkse doel, een dag later was dat niet eens genoeg voor 50%. 

Knappe vent die mij dit kan uitleggen. 

Ook dit voorval ingestuurd naar Polar maar ook hierop nooit een antwoord gekregen.

Vervolgens ging op zondagavond, gewoon tijdens een etentje, spontaan het klokje uit het bandje. Zomaar, zonder dat ik eraan zat. 

Ik hoef vast niet uit te leggen dat ik hier best van baalde. Klokje terug drukken, arm bewegen en plop, weer los. Na een keer of 5 vastdrukken bleef het eindelijk zitten.

Helaas bleef het hier niet bij. Het registreren van slaap is onnauwkeurig, volgens Polar slaap ik nog een half uur door terwijl ik al onder de douche sta en mijn ontbijt klaarmaak.

En als de accu op 15% of minder zit, kun je geen training meer registreren. Zonder dat je hiervoor (ruim) op tijd wordt gewaarschuwd. En als je hem dan gaat opladen, is het wel even priegelen met een micro-usb aansluiting, achter een klepje aan de binnenkant van het horloge. Dat kan echt handiger hoor, Polar.

 

Toen ik uiteindelijk na meer dan 1 week wachten nog geen reactie had gekregen van Polar, ben ik ze maar gaan bellen.

Ik kreeg een Belgisch sprekende meneer aan de telefoon, die mij eerst vertelde dat hij niet kon vertellen waarom ik geen antwoord op mijn ingestuurde vragen had.

Toen ik om verdere antwoorden vroeg, kwam hij helaas niet veel verder dan "dat kan ik hier niet zien, meneer", "dat kan ik u niet vertellen", "dat weet ik niet, meneer" en "wellicht dat dat in de toekomst nog veranderd wordt".

 

Conclusie

Zonde van je geld. Zelfs de meest basic functie/doel zit er niet op. Je kunt niet zelf een stappendoel instellen om zo jezelf te motiveren meer te bewegen. Ja, het ziet er prachtig uit, maar het werkt niet zoals je voor € 199,- mag verwachten. En als de service dan ook nog eens niet thuis geeft, dan zeg ik nee.